چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ برابر با Wednesday, 24 April , 2024

راهنمای تهیه نمونه مدفوع

توصیه های قابل ارائه به بیماران

آمادگی های لازم :

موادی که برای انجام رادیوگرافی خورده می شوند مانند باریم و روغن های معدنی , ملین ها , آنتی اسیدها , بیسموت و برخی آنتی بیوتیک ها مانند تتراسایکلین ها حداقل از یک هفته قبل از نمونه گیری مصرف نشده باشند.در مواردی که اندازه گیری کمی یا کیفی چربی در مدفوع مورد درخواست می باشد بیمار نباید پیش از جمع آوری نمونه از شیاف استفاده یا مواد روغنی استفاده نماید .

حجم نمونه مورد نیاز و نکات لازم :

مقدار نمونه برای آزمایش انگل شناسی و میکروب شناسی در مدفوع قوام دار ( جامد ) حدود پنج گرم ( به اندازه یک فندق ) و در مدفوع آبکی پنج میلی لیتر است .در صورت مشاهده کرم و هر مورد مشکوک در مدفوع به آزمایشگاه اطلاع داده شود .نمونه مدفوع نباید با ادرار یا آب آلوده شود زیرا ادرار می تواند برخی از انگل های فعال را ازبین ببرد .

شرایط نکهداری نمونه و نحوه انتقال :

بیماران باید نمونه جمع آوری شده را خصوصا در موارد مشکوک به اسهال خونی بلافاصله به آزمایشگاه ارسال کنند. اگر انجام آزمایش حداکثر تا ۳۰ دقیقه پس از جمع آوری نمونه امکانپذیر نباشد , لازم است نمونه تا زمان انتقال به آزمایشگاه در دمای یخچال ( ۸-۲ درجه ) قرار داده شود.

برای این آزمایش :

احتیاج به ناشتا بودن نیست .درب ظرف محتوی نمونه باید کاملا بسته باشد .در مواردی که آزمایش در چند نوبت باید انجام شود , به بیمار توصیه گردد هر نمونه باید بلافاصله پس از تهیه به آزمایشگاه تحویل گردد . در غیر این صورت تا زمان انتقال نمونه به آزمایشگاه , در دمای یخچال ( ۸-۲ درجه ) قرار گیرد.

همواره تندرست باشید